Kde jsou ty časy, kdy se i v zimě testovalo na britských, italských nebo francouzských okruzích, tam kde je většina týmů doma? Moderna tomu chce, že se i týmy nižších tříd musí přesunout do anonymity některého z arabských autodromů, aby se připravili na novou sezonu. Z finančního hlediska jistě harakiri, ze sportovního ani ne tak zcestné – vždyť se i kalendář ostrých podniků našeho sportu stále více sune směrem Blízkého východu
. A tak se stáje F2 a F3 začátkem března soustředily v bahrajnském Šakíru, kde měly 3 dny možnost jaksi rozeznat, jak dobře se ohledně svých čerstvých sestav rozhodly. Od středy do pátku k tomu měly denně ve dvou sessions čas a nakonec to byli především zkušení Daruvala, Lawson a Drugovich, kteří si v Arábii potvrdili „papírovou formuL favoritů.
Středa: Daruvala těžil ze svých a ze zkušeností Premy
Zatímco se 22 vozů dopoledne zabývalo především „oprášením pouštního pískoviště“ (nejrychlejší byl Liam Lawson z týmu Carlin), zlepšily se odpoledne dosahované časy v průměru o více, než 2 sekundy. Byl to Ind Jehan Daruvala, kdo nejlépe potvrdil, jak dobře se minulého roku s Dallarou špičkové stáje Prema sžil. Junior Red Bullu byl o tučných 0,5s rychlejší, než dva nováčkové F2. Překvapením dne byl minulý rok ve formuli 3 relativně bledý Australan Calan Williams. Jezdec stáje Trident zajel o 12 tisícin rychleji, než úřadující šampion F3 a Daruvalův týmová kolega Dennis Hauger z Norska.
Spokojen mohl být se svým návratem do kokpitu před 4 měsíci v Saúdské Arábii zle zraněný Enzo Fittipaldi: jednička Charouz Racing System najezdila toho odpoledne 33 měřených kol a ztrácela na špičku bezmála 2s, znamenalo to ale dobrou 8. příčku výsledků. Se svým výkonem byl spokojen: „Jsem opravdu šťastný, že jsem se mohl vrátit. Dnes ráno to byla má první kola ve formuli od té nehody v Džiddě. Mám tedy za sebou dost dlouhou přestávku a zvláště mě proto těšilo, že jsme byli hned od prvního kola opravdu rychlí. Těch úvodních 5-6 kol mi dodalo hodně sebevědomí, hned jsem cítil, že dokážu být rychlý. V týmu se cítím velmi dobře – jako doma. Jasně, pořád se dá něco zlepšovat, musíme ale být realisté – a to jsou dle mého názoru kvalifikační výsledky někde na místech 8-12.“ Druhý jezdec ve službách české stáje, Turek Cem Bölükbasi byl jedním z mála, kteří se kvůli problémům (ujel jen 10 kol) odpoledne nezlepšili – dopoledne ovšem ztrácel na mnohem zkušenějšího Fittipaldiho jen 1,8s.
Top10 ve středu
1. Jehan Daruvala, Prema 1:42,074s
2. Calan Williams, Trident 1:42,590s
3. Dennis Hauger, Prema 1:42,602s
4. Liam Lawson, Carlin 1:43,478s
5. Logan Sargeant, Carlin 1:43,483s
6. Felipe Drugovich, MP 1:43,590s
7. Marcus Armstrong, Hitech 1:43,590s
8. Enzo Fittipaldi, Charouz Racing System 1:43,946s
9. Juri Vips, Hitech 1:43,946s
10. Roy Nissany, DAMS 1:44,003s
22. Cem Bölükbasi, Charouz Racing System 1:47,4254s
Čtvrtek: Lawson je „Mr.Qualifying“
Dopoledne druhého dne patřilo především simulacím long-runů a Antonína Charouze jistě hodně uspokojilo, že jeho dva jezdci celou tuto session patřili k nejrychlejším. Nakonec figuroval Bölükbasi překvapivě na 3. místě výsledkové listiny – bezprostředně před kolegou Fittipaldim. Mimo to si Turek a US-Brazilec dále vydatně zvykali na své vozy: společně najezdili 74 měřených kol.
Se zcela odlišným pojetím nastoupila většina jezdců odpoledne: nazuli měkké kvalifikační pneumatiky a zkoušeli jednotlivá rychlá kola. Novozélanďan Liam Lawson se ukázal být „na qualifying“ zvláště dobře připravený, když jako jediný zajel okruh pod 1:42s. Boschung, Pourchaire, Sargeant a Doohan za ním již měli relativně velký odstup…
Ve vnitrotýmovém hodnocení Bölükbasi znovu překvapivě „porazil“ Fittipaldiho. Jejich téměř shodné časy znamenaly pozice 15 a 16. Ohledně kvalifikace se tedy musí český tým ještě lehce zlepšit, přičemž nechybí mnoho: na druhého Boschunga jen 0,7s…
Top10 ve čtvrtek
1. Liam Lawson, Carlin 1:41,623s
2. Ralph Boschung, Campos 1:42,096s
3. Téo Pourchaire, ART 1:42,096s
4. Logan Sargeant, Carlin 1:42,133s
5. Jack Doohan, Virtuosi 1:42,144s
6. Marino Sato, Virtuosi 1:42,174s
7. Frederik Vesti, ART 1:42,174s
8. Felipe Drugovich, MP 1:42,273s
9. Jehan Daruvala, Prema 1:42,286s
10. Richard Verschoor, Trident 1:42,297s
15. Cem Bölükbasi, Charouz Racing System 1:42,729s
16. Enzo Fittipaldi, Charouz Racing System 1:42,732s
Pátek: „Blowin´ in the sand“…
Závěrečný den testů pokazila bouře. Jemný písek ve vzduchu se postaral o tak špatnou viditelnost, že vozy trénovaly jen dopoledne. Jezdci se znovu soustředili na simulaci závodů. Při těchto long-runech byl tentokrát nejrychlejší zkušený Felipe Drugiovich před týmovým kolegou od MP, Clementem Novalakem a před jezdcem Hitechu, Jurijem Vipsem. Piloti Charouz Racing Systemu se v session, kde nešlo o rychlá jednotlivá kola, spokojili s pomalejšími časy.
Krátké „otrkávání“ tím skončilo. Týmy hned mohou zůstat na místě, protože právě v Bahrajnu již přespříští víkend vyrazí do prvního závodu sezony 2022.
Top10 v pátek
1. Felipe Drugovich, MP 1:44,911s
2. Clement Novalak, MP 1:45,883s
3. Juri Vips, Hitech 1:45,978s
4. Liam Lawson, Carlin 1:46,114s
5. Logan Sargeant, Carlin 1:46,761s
6. Roy Nissany, DAMS 1:46,791s
7. Dennis Hauger, Prema 1:46,979s
8. Théo Pourchaire, ART 1:47,235s
9. Jack Doohan, Virtuosi 1:47,377s
10. Aymu Iwasa, DAMS 1:47,465s
20. Enzo Fittipaldi, Charouz Racing System 1:49,084s
21. Cem Bölükbasi, Charouz Racing System 1:49,519s
Text: Roman Klemm
Foto: Dutch Photo Agency