Vladimír Netušil z Prahy zažil v malebném Salzkammergutu víkend snů každého závodníka: znamenal pro něj dvě pole-positions, dvě vítězství a hromadu bodů do rakouského šampionátu formule 3. S plným počtem bodů ze třídy formule 4 cestoval domů do Bratislavy i mlaďoučký Patrick Schober.
Za krásného, ale poněkud větrného slunečna se na velmi rychlém Salzburgringu utkaly monoposty tříd F3, F4 a F-Renault, aby sebraly pokud možno hodně bodů do rakouského šampionátu závodních vozů. Z česko-slovenského hlediska při tom zajímaly především osudy 39letého Vladimíra Netušila ve formuli 3 a 16letého Patricka Schobera ve formuli 4. Netušil, jehož Effective-Dallaru-Mercedes připravuje zkušený tým techniků kolem bývalého závodníka Jaroslava Kostelckého z Mostu, byl ve výborné formě již od pátečních volných tréninků.
„Minulý rok jsem zde rozbil vůz hned po několika kolech a ty špičkové časy v pátek strašně pomohly mému sebevědomí,“ shrnul Netiušil, který byl jak ve volných jízdách, tak i později v kvalifikacích nejrychlejší. Čechovým nejvážnějším soupeřem byl rakouský mladík Stefan Fürtbauer, který absolvuje s monopostem F3 svou první sezonu. V sobotu mu na polemana scházelo jen 0,187s a i jeho zkušený krajan Roman Hoffmann si z odstupu 0,58s pro závod jistě vypočítával dobré šance. Schober s jeho mnohem slabším Tatuusem-Abarth-F4 při tom nezůstával příliš pozadu – na špičku ztrácel jen 2.8s.
Sobota: Netušil poprvé
Po relativně vážné Hoffmannově nehodě hned úvodem sobotního závodu, se boj o zlato vyvinul ve velký duel Netušila s Fürtbauerem. Čech, který si v kvalifikaci pro závod ušetřil čerstvou sadu pneumatik, předvedl mnohem lepší start a dokázal si vybudovat náskok několika vteřin. Mladý Rakušan se ovšem nevzdával a s úspěchem ho dotahoval. Netušil ovšem neztrácel nervy („Soupeře jsem kontroloval ve zpětném zrcátku jen dvakrát za kolo“) a mnohem lépe dokázal využít předjíždění opozdilců závěrem závodu.
„Mým plánem bylo, ujet o 5 sekund a teprve pak povolit. Stefan se ale nenechal setřást a rozhodly teprve situace, ve kterých jsme chytili provoz,“ vyprávěl šťastný vítěz, který byl nakonec v cíli o 8s před Furbauerem a Řekem Danielem Tapinosem na dalši Dallaře F3. Patrick Schober předvedl také zralou jízdu a dojel rodinné stáji Procar Motorsport pro výbornou 4. pozici v celkovém hodnocení a pro vítězství ve třídě F4. Mezi vozy F-Renault se prosadila teprve 15letá Jorden Dolischkla (“JoDo”), jejíž výkon rakouští příznivci motorsportu dychtivě očekávali. Motokáristka je totiž dcerou i v Čechách dobře známé Osmundy Dolischkové, která před 20 lety i na českých okruzích patřila mezi špičku pilotů formule 3.
“JoDo” startovala za tým TopSpeed dalšího v Čechách velmi známého jména: mladou krajanku nezaváděl do jinotajů jízdy s monpostem nikdo jiný, než držitel absolutního rekordu Brněnského Autodromu, pilot F1, Ingo Gerstl. “Startovní světla ovšem zhasla právě v okamžik, kdy jsem kontrolovala otáčky motoru,“ vysvětlovala debutantka svůj katastrofální odpich, po kterím byla v první šikaně jen poslední. “Kdybych tím neztratila tolik času, tak bych jistě mohla bojovat s Patrickem…“
Výsledek rakouského mistrovství závodních vozů – sobota:
1. Vladimir Netušil, Effecive-Dallara-Mercedes-F3
2. Stefan Fürtbauer, Wöss-Dallara-F3
3. Daniel Tapinos, Wöss-Dallara-F3
4. Patrick Schober, Procar-Tatuus-F4
5. Jorden Dolischka, TopSpeed-Tatuus-FR
6. Norbert Groer, Hoffmann-Tatuus-FR
Neděle: Ani tentokrát Netušil neztratil přehled
“Ale ano, je tu ještě možnost zrychlení. Jak ve mě, tak i ve voze,” těšil se Netušil o nedělní ráno na trať. A měl pravdu. Ve druhé kvalifikaci zlepšil svůj sobotní čas o 1,5s, což znamenalo druhou pole-position víkendu. Fürtbauer tentokrát ztrácel na černou Effective-Dallaru rovnou sekundu, domácí jezdec ovšem ještě nevzdával svůj plán ze soboty: “Budu Vladimíra zase honit. Snad ho donutím k chybičce…” Ohromný výkonnostní skok kupředu udělala i „JoDo“ Dolischková: zlepšila se téměř o 2 sekundy, což znamenalo za Tapinosem dobré 4. startovní místo. Stála tak hned před kliďasem Schoberem.
Pro Netušila se muselo v neděli odpoledne jednat o silné deja-vu: opět vyrazil nejlépe, opět ale nedokázal setřást Furtbauerovu modrobílou Woess-Dallaru ze závětří. Koncentrovanou a především bezchybnou jízdou („Ne, nejsem si vědom žádné jezdecké chybičky“), při které zlepšil rekordní kolo závodu ze soboty o 0,8s, si přeci jen dokázal vybudovat náskok 3-4 s a po 19 kolech si dojel pro druhé vítězství víkendu. Vynikající úvod závodu předvedl i Schober. Katapultoval se na čtvrtou pozici za Tapinosem a dokonce se zdálo, že maličký Austro-Slovákův Tatuus-Abarth silnější Dallaru-F3 ohrozí.
Patrick ale nakonec moudře usoudil, že nebylo proč riskovat plný počet bodů ve třídě a povolil: „Ano, nechal jsem ho pak lehce ujet – není to koneckonců můj soupeř. Ve druhé části ten závod nebral konce… S výsledkem jsem samozřejmě velmi spokojen – ja to jakási kompenzace za Monzu, odkud jsem jeli domů kvůli defektu turba s nulou.“ Mnohem méně spokojená byla v neděli „JoDo“. Start jí tentokrát sice vyšel mnohem lépe („V duchu jsem si ho večer stokrát trénovala“) a držela se za Schoberem, hned koncem druhého kola se ale přeci jen stala obětí své nezkušenosti. Ve Fahrerlagerchicane uklouzla do štěrku. Ještě hodinu později jí v paddocku tekly slzy po tvářích…
Výsledek rakouského mistrovství závodních vozů – neděle:
1. Vladimir Netušil, Effecive-Dallara-Mercedes-F3
2. Stefan Fürtbauer, Wöss-Dallara-F3
3. Daniel Tapinos, Wöss-Dallara-F3
4. Patrick Schober, Procar-Tatuus-F4
5. Norbert Groer, Hoffmann-Tatuus-FR
6. Ralph Pütz, Wöss-Dallara-F3
Text a foto: Roman Klemm