reklama

Průběh a výsledky dopolední kvalifikace Grand Prix Monaco Historique 2021

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Za přítomnosti velkého fandy motorsportu knížete Alberta se dopoledne jely kvalifikace Sérií B, A, D a E zítřejší Grand Prix Monaco Historique. Motorsport, jak má být…

Jako první  směli v 8:30h na trať o sobotní kvalifikační sessions piloti „Série B o Trofej Juana Manuela Fangia“. ACM do této třídy zařadil vozy F1 a F1 postavené před rokem 1961.

O nejlepší čas pouze osm vozů silného pole si to rozdaly především Lotus v „british racing green“ a typicky rudý Maserati.  O pole-position se přetahovaly až do posledních sekund 25minutové kvalifikace.  Nakonec se prosadil španělský uzenářský podnikaltel Guillermo Fierro na absolutním klasikovi tohoto období Maserati 250F (Fangio s ním dobyl titulu roku 1957). Brit Max Smith Hilliard na Lotusu 16 – posledním monopostu, do kterého Colin Chapman zabudoval motor před jezdce a kterému se ne neprávem přezdávalo „mini Vanwall“ skončil druhý. Hilliard nastoupil v každém ohledu perfektně připraven, nechyběla ani přilba v lakování Grahama Hilla – ten zde na takovém voze závodil roku 1959. Třetí se kvalifikoval další Maserati 250F v rukou Rakušana Martina Halusy a čtvrtý čas si připsal Němec Alex Birkenstock, jedouc v pravděpodobně nejdražším voze víkendu: potomek známé obuvnické dynastie zaplatil za Ferrari 246 Dino (roku 1958 se stal mistrem světa na takovém voze Mike Hawthorn) 1,7 milionů dolarů!

1. Guillermo Fiero, Maserati 250F      1:56,127min

2. Max Smith Hilliard, Lotus 16,             +1,424s

3.  Martin Halusa, Maserati 250F            +10,297s

4. Alex Birkenstock, Ferrari 246 Dino     +11,039s

5. Klaus Lehr, Talbot Lago, T26C           +15,850s

6. Jean Bally, Gordini T11/15                  +21,598

Nejstarší automobily předvádí Monaco Historique ve své Sérii A. O Trofej Louise Chirona zde zápolí předválečné vozy Grand Prix a letos jich do knížectví přijelo 12 – bohužel chyběly rychlé monoposty ERA Britů Dowlinga a Ganse, kteří této třídě vládli roku 2018 . Bezmála 100 let staré skvosty předvádí jedinečnou podívanou – kdo viděl tyto stroje na uzoučkých pneumatikách projíždět „na hraně“ sekcí u koupaliště, ten ví, že zde jejich jezdci riskují opravdu hodně. Pořadateli se tato třída zdála tak nebezpečná (majitelé se samozřejmě zdráhají hyzdit své statisícové hodnoty ochrannými oblouky a bezpečnostními pásy!), že ji na několik sezon vyřadil z programu. Od roku 2018 ovšem Bugattky (první vítěz GP Monaka, „Williams“ řídil právě takový vůz), Delage, Rileye a ERAy ze 30. let znovu neodmyslitelně patří k tomuto jedinečnému podniku. 

Nejvíce riskoval očividně Brit Patrick Blakeney, který kvalifikoval svůj Frazer Nash z roku 1935 na pole-position před Talbotem Lago Švýcara Trabera (1939) a Bugatti 35B (1927) Rakušana Halusy.

1. Patrick Blakeney, Frazer           2:09,087 min

2. Christian Traber, Talbot Lago      +2,097s

3. Martin Halusa, Bugatti 35B         +4,254s

4. Ewen Sergison, Maserati 6CM     +5,341s

5. Thierry Chanoine, Riley Dobbs    +12,734s

6. Luigi Moccia, Maserati 4CM        +13,688s     

Po půlhodinové přestávce udělalo dění na trati historicky ohromný skok kupředu: do ulic směly vozy Série D, kde o Trofej Grahama Hilla tradičně zápolí vozy F1 z let 1961-65. Ani tato třída letos bohužel nedosáhla díky celosvětovému chřipkovému blázinci počtu minulých sezon. Hlavně skutečnost, že doma zůstal kompletní Classic Team Lotus Chapmanova syna Cliva, připravila ACM mnoho účastníků. O pole-position proto jelo jen osm „doutníků“.

Dění ovládl britský specialista Mark Shaw na Lotusu-Climax Mk21 v klasické tovární zeleni se žlutými disky kol. Také druhý čas získala značka Lotus, postaral se o něj Mk18 v barvách Scuderie Colonia Nicka Taylora. Třetí startovní pozici si zajistil první vůz, který kdy nesl jméno „Brabham“ – modrý BT2 Francouze Philippa Bonnyho.

Při sjezdu k Mirabeau explodoval motor Lotusu 24 Rakušana Stephana Jobstla a Lola Mk4 Francouze Johna of B ani nevyjela na trať, což bohužel ještě více snížilo počet účastníků.

1. Mark Shaw, Lotus 21                    1:53,121 min

2. Nick Taylor, Lotus 18                          +1,933s

3. Philippe Bonny, Brabham BT2            +7,618s   

4. Philipp Buhofer, Lotus 24                  +10,141s

5. Stephan Jobstl, Lotus 24                    +10,265s

6. James Timms, Cooper T53                 +11,529s

Před polední přestávkou směly o postavení na startu rozhodnout i vozy Série E, to jest senzační monoposty F1 z let 1966-72 jedoucí o trofej Jackieho Stewarta. Tato třída obsahovala i první ze „skutečných hvězd F1“: Ital Alex Caffi se do boje vrhl za volantem Ferrari 312 z roku 1968 a přilbu si k tomu nechal nalakovat v klasickém designu někdejšího pilota tohoto vozu, Chrise Amona. Adaptovat dřívější designy přileb bylo v Éčku beztak rozšířené: David Shaw (Eifelland-March 721) jel v barvách Rolfa Stommelena a Roald Goethe  (McLaren M14A) v barvách Petera Revsona.

O pole-position se až do poslední sekundy rvali Stuart Hall (McLaren M19A) s Michaelem Lyonsem (Surtees TS9) – nakonec rotzhodly 3 desetinky a o velkou bitvu v neděli mezi těmito Brity je jistě postaráno. Třetí čas zaznamenal Shaw – Stommelen by jistě byl hrdý… 

5 minut před koncem byla tato session negativně pooznamenána nehodou přemotivovaného Caffiho s Gansem. Ferrari 312 vrazil při brždění před St. Dévote do pomalejšího Cooperu T79. Caffi soupeře o vlásek přeletěl a zcela zničil předek své „rudé bohyně“. Zítřejší start vítěze z roku 2016 je velmi nepravděpodobný…

1. Stuart Hall, McLaren M19A                    1:34,087 min

2. Michael Lyons, Surtees TS9                         +0,312s

3. David Shaw, March 721                               +1,923s   

4. Jamie Constable, Brabham BT37                 +3,714s

5. Alex Caffi, Ferrari 312                                 +3,978s

6. Franco Meiners, Ferrari B3                          +5,774s

Text a foto: Roman Klemm

 

reklama

reklama
reklama
reklama