reklama

Ještě trochu žije – aneb DTM před svou poslední sezonou?

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Promotéři Deutsche Tourenwagen Masters (DTM) o svém šampionátu dlouhou dobu hovořili, jako o nejlepším mistrovství cestovních vozů světa. Bývaly časy, kdy to tvrdili právem. Mistrovství vzniklo jaksi z trosek svého předchůdce DRM (Deutsche Rennwagen Meisterschaft) ve druhé polovině 80. let. Když bývalo na výši, tak se v něm nejčastěji měřily velké značky Mercedes s BMW, Audi, Opelem, Alfou Romeo a Fordem. Při tom poskytovaly dychtivému publiku (několikrát i v Brně) pravidelně silné pole čtyř desítek vozů. Ale to bylo. Co bude dál?

V každém případě není divu, že německou státní televizí přenášené závody nalákaly do výborně dotovaných kokpitů i prvotřídní akrobaty volantu. Klaus Ludwig, Bernd Schneider, Jean Alesi, Keke Rosberg, Mika Hakkinen, David Coulthard, Hans-Joachim Stuck, Walter Roehrl, Michael a Ralf Schumacherovi, Dario Franchittti, Michele Alboreto a desítky dalších mezinárodních hvězd v DTM zápolilo o poháry a peníze…

Všechno hezké ovšem jednou končí a i DTM čekal osud podobně silných šampionátů: Svým úspěchem zahubil sám sebe. Stále silnější a finančně nákladnější angažmá automobilek vedlo k „vymření“ soukromníků. Pole účastněných se co do počtu nebezpečně smrsklo – no a pak stačí, aby představenstvo jednoho z výrobců „ztratilo chuť“. Před dvěma lety se skutečně opakovalo to, co se DTM před dvěma dekádami již jednou stalo: Tentokrát to bylo v Untertuerkheimu u  Mercedesu-Benz, kde se rozhodli, že DTM již neobešlou. Zbyly tedy jen BMW a Audi, přičemž se řediteli šampionátu, Gerhardovi Bergerovi podařilo pro ročník 2019 „postavit na kola“ jakéhosi třetího „alibistického konkurenta“ – Aston Martin. Účast Britské noblesní značky ovšem nebylo ani polotovární a malé operaci brzy došel finanční dech. Začátkem letošní sezony tu tedy Berger stál před troskami dříve věhlasné série, do které s ním šly již jen dvě značky. Když si k této situaci přimyslíme ještě celosvětové „chřipkové šílenství“, tak je do jisté míry zázrakem, že se šampionát letos vůbec ještě uskuteční. I sám Berger ovšem nedávno připustil, že „DTM bude již jen nějak na úrovni likvidovat“…

První podnik mistrovství se uskuteční příští víkend na senzační belgické trati ve Spa-Francorchamps a pohled na obsazení kokpitů skutečně slibuje „loučení na velmi vysoké úrovni“.

O účast Ingolstadtské automobilky Audi se postarají stáje Abt, Phoenix, Rosberg a WRT. Za známou ladičskou rodinu Abt pojedou bývalá nizozemská formulová naděje Robin Frijns a vytáhlý Švýcar Nico Mueller. Tradiční tým Phoenix zastoupí hvězdy Le Mans, Loic Duval (Francie) s Mikem Rockenfellerem (Německo) a stáj, kterou založil mistr světa formule Keke Rosberg poskytne vozy britskému ex-šampionovi DTM Jamiemu Greenovi a úřadujícímu mistrovi René Rastovi z Německa. Trošku starší vozy nasadí belgický „soukromník“ WRT – za to za něj pojedou benjamínci Fabio Scherer ze Švýcarska, „rakousko-uherský šlechtic“ Ferdinand Habsburg a syn geniálního konstruktéra Williamsu, McLarenu a Red Bullu Adriana Neweye, Harrison Newey.     

Devíti vozům ve znaku čtyř kruhů se postaví sedm „bavoráků“. Za stáj RBM nastoupí Jihoafričan Jonathan Aberdein společně s podobně mlaďoučkým krajanem Sheldonem van der Lindem a zkušeným Rakušanem Philippem Engem. Tým RMG připraví siluetu BMW (v Německu) nejpopulárnějšímu pilotovi pole, bývalému jezdci F1 Timo Glockovi, jeho krajanovi Marco Wittmannovi a synovci Gerhards Bergera, Lucasovi Auerovi. Skutečnou bombou a asi i středem zájmu všech letošních podniků ale bude jediný vůz, který na start postaví francouzská equipa ART. Pojede za ní totiž žijící legenda (tedy alespoň v Polsku) Robert Kubica!

Dobrá, 16 vozů to možná není zrovna početně příliš omračující – s pohledem na kvalitu pilotů a vyrovnanost materiálu se ovšem za jistých okolností může postarat o velmi dobrou zábavu. Záleží jen na vedení sportovních oddělení Audi a BMW: Nechají své rakety opravdu závodit, nebo se opět zapletou do průhledně režírovaných domluvených procesí? Právě takové nečistoty se v uplynulých 5 letech do vysoké míry postaraly o klesající zájem publika. Snad se letos opravdu pojede „muž proti muži“  – „finálová opona“ je neodvratitelná a co mohou účastnění ještě ztratit? Když poskytnou fandům poctivou a čestnou sportovní show na trati, tak mohou jen vyhrát a „odejít na úrovni“, jak Berger plánuje. Možná, že se právě silným ročníkem 2020 podaří zasít semínko „nové DTM“, která pak rozkvete za pár let…?

Kalendář DTM roku 2020:
1.-2. srpen – Spa-Francorchamps
14.-16. srpen – Lausitzring
21.-23. srpen – Lausitzring
4.-6. září – Assen
11.-13. září – Nuerburgring
18.-20. září – Nuerburgring
9.–11. říjen – Zolder
16.–18. říjen – Zolder 6.-8. listopad – Hockenheim

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama
reklama
reklama