Dobrá, senzační vzestup (tři tituly juniorských formulek bezprostředně za sebou) šampiona F2 roku 2021, Oscara Piastriho se odehrál tak rychle, že mu zodpovědní sportovního oddělení Renaultu ani nestihli zajistit logický kokpit F1. Zatímco tedy Australan musí čekat, až pomalý Alonso podruhé dobrovolně odejde do penze, podařil se skok mezi světovou elitu alespoň třetímu tabulky 2021, Číňanovi Zhouovi (Sauber-Alfa-F1).
F2 tedy své poslání i nadále dobře plní, zvláště, když realizujeme, že pouze 6 z 20 letošních pilotů F1 není odchovancemi tohoto mistrovství. Také letos bude 22 více či méně slibných talentů investovat miliony svých nadšených tatíků a sponzorů do vidiny, že jednou také stanou na startovním roštu Grand Prix. Takhle to kolem F2 vypadá před prvním testem, který se odehraje mezi 2. a 4. březnem v Bahrajnu.
Z českého hlediska nelze jinak, než znovu vyzvednout aktivity Antonína Charouze. Pražský podnikatel se společně s ředitelem týmu Bobem Vavříkem znovu postaví světové elitě – a to za hospodářských okolností, které se oproti minulým sezonám jistě nezlepšily. Charouz Racing System roku 2021 započal spolupráci s 20letým vnukem velkého Emersona Fittipaldiho, Enzem a je chválihodné, že v ní bude pokračovat. US-Brazilec jistě bude jasnou jedničkou stáje, zatímco se o 4 roky starší debutant F2, Čem Bölükbasi z Turecka postará spíše o finanční, než o sportovní stabilitu operace.
Favority ovšem musíme hledat jinde. Člověk nemusí byt jasnovidcem, když se po nich poohlédne v tradičně dominujících stájích F2, jako Prema, Virtuosi, Carlin a ART. Pokud někomu připadá role lehkého „leadra of the pack“, tak je to 18letý Theo Pourchaire. Francouz zůstává ve stáji ART, kde minulý rok několikrát přesvědčil. Vedle něj u Francouzů pojede bývalá hvězda F3, Frederik Vesti z Dánska. A-propos F3: úřadující šampion této třídy, Nor Denis Hauger bude bojovat o vítězství za italskou stáj Prema a stejný závazek si před svou druhou sezonou v této scuderii dal i zkušený Ind Jehan Daruvala. Trevor Carlin letos vsází na Liama Lawsona a Logana Sargeanta. Novozélanďan byl minulý rok sice hvězdou DTM, ve formuli 2 zatím podával jen nevyrovnané výkony. Američan doposud (mimo jiné i u Charouze v F3) bojoval jen s druhořadým materiálem – letos bude junior Williamsu F1 muset dokázat, co umí ve špičkovém týmu. U Virtuosi Racingu mají po letech jen jediného adepta na vítězství: Je jím rychlý syn bývalého šampiona půllitrů Micka, Jack Doohan. Druhý vůz Angličané pronajali pomalémi Japonci Marino Satóovi.
Nic méně, než titul si Dr. Marko slibuje od Juriho Vipse, kterého umístil v týmu Hitech. Estonec by k tomu ovšem musel – stejně tak, jako jeho kolega Marcus Armstrong (právě vyletěl z kádru Ferrari Academy) – konečně dokázat dojíždět pravidelně mezi top5. To stejné platí o zkušeném Brazilci Felipe Drugovichovi. Vrátil se do nizozemské stáje MP Motorsport, kde bude druhé housle hrát nováček z Francie Clement Novalak.
Zbývající z 11 stanů v paddocku F2 vyplní týmy Campos, Trident, DAMS a Van Amersfoort. S velkou pravděpodobností se i jejich piloti budou muset smířit jen s „vyplňováním“ výsledkových listin. Frits van Amersfoort zde nastoupí poprvé poté, co převzal materiál od katastrofální německé organizace HWA. Zajímavá rošáda se odehrála i za kulisami tradiční francouzké stáje DAMS, kterou bratřím Driotům (jejich otec tým založil společně s René Arnouxem) odkoupil bývalý pilot F1, Charles Pic. Vedle mladého ředitele Tridentu, Giacomma Ricciho, tu tedy bude mezi šéfy i Pic, kdo oplývá zkušenosti z kopitu těchto vozů.
Kalendář FIA F2 je nebývale objemný. Bude obsahovat nevídaných 14 podniků, při kterých budou piloti absolovat po dvou závodech – od přihlouplé inflace tří závodů za víkend tedy FIA moudře upustila.
Sestavy týmů F2 sezony 2022
1 Denis Hauger, Prema Racing
2 Jehan Daruvala, Prema Racing
3 Jack Doohan, Virtuosi Racing
4 Marino Sato, Virtuosi Racing
5 Liam Lawson, Carlin
6 Logan Sargeant, Carlin
7 Marcus Armstrong, Hitech Grand Prix
8 Juri Vips, Hitech, Grand Prix
9 Frederik Vesti, ART Grand Prix
10 Theo Pourchaire, ART Grand Prix
11 Felipe Drugovich, MP Motorsport
12 Clement Novalak, MP Motorsport
14 Oliver Caldwell, Campos racing
15 Ralph Boschung, Campos Racing
16 Roy Nissani, DAMS
17 Ajumu Iwasa, DAMS
20 ???, Trident
21 Calan Williams, Trident
22 Enzo Fittipaldi, Charouz Racing System
23 Čem Bölükbasi, Charouz Racing System
24 Jake Hughes, Van Amersfoort Racing
25 Amary Cordeel, Van Amersfoort Racing
Kalendář šampionátu:
2.-4. březen – testy Bahrajn
12.-14. duben – testy Bercelona
18.-20. březen – Bahrajn
25.-27. březen – Džedda
22.-24. duben – Imola
20.-22. květen – Barcelona
27.-29. květen – Monako
10.-12. červen – Baku
01.-03. červenec – Silverstone
08.-10. červenec – Spielberg
29.-31. červenec – Budapešť
26.-28. srpen – Spa
02.-04. září – Zandvoort
09.-11- září – Monza
23.-25. září – Soči
18.-20. listopad – Yas Island
Text a foto: Roman Klemm