Z vítězství v ADAC-GT-Masters na promočeném Lausiztringu se těšily dvě posádky, se kterými se před víkendem příliš nepočítalo: V sobotu se radoval veterán Haase společně s benjamínkem Hoferem (Land-Audi), v neděli dosáhli poprvé na zlato mladíci, kteří ještě nedávno hledali štěstí v monopostech: Boccolacci s Wishoferem na Zakspeed-Mercedesu. Českému týmu ISR okruh vůbec neseděl. Po dvou nevydařených kvalifikacích viděla „česká Audi R8“ šachovnicový praporek jen v neděli – daleko za bodovanými místy.
Sobota
Do předposledního podniku ADAC-GT-Masters roku 2020 vykročila nejlépe posádka Herberth-Porsche 911 ve složení Robert Renauer/Klaus Bachler. Renauer totiž v promočené kvalifikaci zajel nejrychleji před HTP-Mercedesem Dontjeho/Götze, Aust-Audi Hackländera/Rogivueho a Land-Audi Schramma/Miese. Filip Salaquarda kvalifikoval rodinný ISR-Audi R8 se „zábavným“ odstupem 2,222s na polemana jen jako 20.
Odpoledne přestalo pršet a start na stále ještě vlhkém asfaltu vyšel Renauerovi výborně. Nizozemcům Dontjemu a Schothorstovi (Grasser-Lamborghini) nezbylo, než zařadit se za černý Porsche. Filip Salaquarda vyletěl paralelně se Švýcarem Fellerem ještě během prvního kola do štěrku. Po 10 kolech, těsně před poločasem závodu se český pilot srazil se Švédem Ericssonem a nevyvedená sobota pro stáj ISR skončila, aniž by se její druhý pilot Stippler vůbec zapojil do dění…
Špička hned na to spěchala k výměně jezdců. Od Renauera převzal Bachler, od Dontjeho Götz a Němec se hned začal silně tlačit na lídra – s úspěchem. Tato taktika brzkého stopu ale nevyšla. Rakousko-německá posádka Land-Audi R8 Hofer/Haase a druhý Herberth-Porsche (Alfred Renauer/Asch) měnily mnohem později a na trať se vrátily těsně před dosavadními lídry.
V závodě plném skluzů a strkanic se druhá polovina jela vesměs za Safety-Carem, což Bachlerovi s Götzem vzalo příležitost, zaútočit na vedoucí Land-Audi R8. Závodilo se de facto již jen poslední dvě kola a zkušený Christopher Haase (před 13 lety vyhrál vůbec první závod tohoto mistrovtsví) dojel týmu Land pro těsné a neočekávané vítězství. Pro Haaseho to bylo po devítileté přestávce pod zlatým věncem 12. vítězství v ADAC-GT-Masters, pro kolegu Hofera teprve druhé. Za nimi získal Götz druhou pozici a Asch pustil s ohledem na celkovou situaci v šampionátu na třetí místo dobrovolně sesterský Herbert-Porsche Bachlera.
Výsledek sobotního závodu:
1. Hofer/Haase, Land-Audi R8
2. Dontje/Götz, HTP-Mercedes AMG
3. Renauer/Bachler, Herberth-Porsche 911
4. Fittje/Jahn, KÜS-Porsche 911
5. Niederhauser/van der Linde, Rutronik-Audi R8
6. Engelhart/Ammermüller, SSR-Porsche 911
Neděle
Také v neděli pršelo a jasným dominujícím kvalifikace se za svízelných podmínek stal belgický specialista vozů GT, Frederic Vervisch. Pilot Audi R8 týmu WRT zajel o 1,3s (!) rychleji, než Švýcar Schmidt na Corvettě stáje Callaway. Za nimi číhaly obě Audi R8 stáje Rutronik a dvě Herberth-Porsche 911 bratří Renauerů. Frank Stippler v českém ISR-Audi zajel jen na 23. místo, zatímco si prominentní debutant GT-Masters, bývalá hvězda DTM, Augusto Farfus zapsal dobrý 15. čas. Brazilec zaskakoval u MRS-BMW za onemocnělého Klingmanna.
Na úvod odpoledního závodu na mokré klouzačce Lausitzringu prostě platilo „právo silnějšího“. Kdo se dral kupředu bezohledněji a nestydatěji, než soupeři (a měl štěstí, že při tom zůstal na trati), ten se po rozuzlení prvního kola ocitl hodně vepředu. Poleman Vervisch měl ohromnou dávku štěstí, že směl udržet první místo, za ním se ovšem usadil lídr celkové tabulky Van der Linde, kterému následovaly oba Herberth-Porsche Bachlera a Asche. Frank Stippler v ISR-Audi si zpočátku vedl slibně a na čas se dostal mezi top 20, do zastávky v boxech a výměně jezdců, se ovšem propadl na 23 místo.
O jisté pobavení v boxech se postaral Kelvin Van der Linde, který minul svůj tým o dvě garáže. Střídající Niederhauser k němu musel doběhnout, za což jejich Rutronik-Audi později obdržel Drive Through Penalty… S napětím se očekával i výkon poloamatéra Goetheho, který převzal vedoucí vůz od profíka Vervische.
Když měli všichni vyměněno, vedl v Monaku bydlící německý Dán Benjamin Goethe před Robertem Renauerem, překvapivým Mickem Wishoferem (Zakspeed-Mercedes) a Alfredem Renauerem. Goethe rychle ztratil náskok, který mu Vervisch vyjel a již po dvou kolech se za ním začali soupeři tlačit. Lídr pak musel za přestupek v boxech beztak pit-lane ještě jednou projet a špičku převzal čtvrt hodiny před koncem Wishofer! Rakušan převzal Zakspeed-Mercedes od Francouze Boccolacciho, který startoval jen z 18. pozice – tato neděle ovšem měla patřit oběma bývalým formulovým talentům. Až do cíle zůstali před dvojčaty Renauerovými na dvojici Herberth-Porsche 911, zatímco byli lídři tabulky Niederhauser s Van der Lindem hodnoceni jen jako šestí. V ohledu na celkovou tabulku takový výsledek zaručuje neuvěřitelné napětí při posledním podniku roku za týden v Oscherslebenu: Realistickou naději na titul mistra totiž ještě má sedm jezdců.
S dobrým závěrem relativně smolného víkendu se s Lausitzringem rozloučil i český tým ISR: Filip Salaquarda dokázal koncem přeci jen ještě dosprintovat na 19. místo.
Výsledek nedělního závodu:
1. Wishofer/Boccolacci, Zakspeed-Mercedes AMG
2. Renauer/Bachler, Herberth-Porsche 911
3. Renauer/Asch, Herberth-Porsche 911
4. Stolz/Engel, Toksport-Mercedes AMG
5. Dontje/Götz, HTP-Mercedes AMG
6. Niederhauser/van der Linde, Rutronik-Audi R8
19. Salaquarda/Stippler, ISR-Audi R8
Celkový stav mistrovství před posledním podnikem:
1. Van der Linde/Niederhauser 150 b.
2. R. Renauer 145 b.
3. Ammermueller/Engelhart 143 b. 4. Engel/Stolz 136 b.
Text a foto: Roman Klemm