reklama

24h v La Sarthe: Ferrari umí Le Mans lépe než F1!

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

sdílejte tento článek

Facebook
Twitter
Reddit
Telegram
WhatsApp

Tradiční závod 24h du Mans slavil 100 let své existence výbornou sportovní podívanou. Letošní ročník se může po velkém souboji Ferrari s Toyotou beze všeho zařadit do dlouhé šňůry klasických duelů v La Sarthe. Nakonec se senzažně radovali Italové, když Alessandro Pier Guidi, James Calado a Antonio Giovinazzi dlouhých 58 let po Jochenovi Rindtovi a Mastenovi Gregorym znovu získali prestižní triumf pro značku s Maranella. 

Zajímavé startovní pole splnilo i na trati slib, který se rýsoval „na papíře“. Vývoj na špičce a boj o vítězstvý proběhl tak „pestře“, jako již dlouho ne. 

Hned po startu v sobotu odpoledne se před rychlé Ferrari 499P prodrala Toyota GR010 posádky Buemi-Hartley-Hirakawa. Kdo si ovšem myslel, že Italové odpálili pouze kraťoučkou show v kvalifikaci a v samotném závodě brzy „zajdou“, ten se mýlil. Problémy měla spíše konkurence. Ještě v první hodině poničil Jack Aitken jeden z Cadillaců V-R a i druhý z Dallarou postavených amerických vozů po srážce s pomalým konkurentem GT ztratil čas.

Déšť dění na trati dodatečně okořenil a díky četným nehodám a nastalému chaosu se  směli na čas úplně vepředu slunit i outsiderové na Peugeotu 9X8. Těsně před devátou večer sice vedl Jota-Porsche 963, Číňan Ye ho ale „ztratil“ v Porscheho zatáčkách. Obě tovární Penske-Porsche zlobila technika a tak neměla značka z  Zuffenhausenu s otázkou vítězstzví co dělat.

S nastalou nocí vedly obě Farrari před dvěmi Toyotami. Ovšem jen až do půnoci: To totiž zahrabal lídt Alessandro Pier Guidi svůj Tipo 499P do štěrku jedné ze šikan. Jen několik minut později projevili Japonci nečekanou solidaritu: několik vozů si nevšimlo neutralizace kvůli Guidiho trablím a srazili se v  v zatáčce Tetre Rouge – mezi nimi i Toyota Kobajašiho.

Ve 3 hodiny ráno letěl do hrazení Peugeot Gustavo Menezese a druhý Ferrari polesettera Antonia Fuoca stál příliš dlouho v boxech kvůli problémům kolem brzd. A tak se od rozbřesku jelo o vedení mezi zbývající Toyotou (Buemi-Hartley-Hirakawa) a Ferrarim (Guidi-Calado-Giovinazzi). Na sestavě tohoto (jednoho dne možná klasického) duelu se nic nezměnilo ani k polednímu, ani do odpoledne. 2 hodiny před koncem závodu dělilo lídra Antonia Giovinazziho (Ferrari) od Brandona Hartleye (Toyota) jen 10 sekund – následující IMSA-Cadillac Richarda Westbrooka již měl kolo ztráty.

Pokud měl letošní závod nějakou pihu na kráse, pak to byla skutečnost, že se nerozhodlo ve foto-finiši. Postaral se o to hodinu a 42 minut před koncem nechtěně Japonec Ryo Hirakawa, když při brždění do zatáčky Arnage ztratil kontrolu nad vozem a poškodil svou Toyotu o svodidla.

Ferrari tedy slavilo hned po svém návratu do Le Mans velkolepé vítězství a jeho tři piloti budou tento pamětný 11. červen 2023 dosmrti označovat za vrchol svých kariér. Na Japonce zbylo po pěti triumfech v řadě jen druhé místo – z jejich pohledu jistě krutá porážka. Zatímco může být Cadillac s místy 3 a 4 spokojen, budou se snažit u Porsche a Peugeotu dnešní závod rychle zapomenout…

Ve třídě LMP2, která v La Sarthe nastoupila naposledy, se prosadil polský Europol-Oreca s jezdci Fabio Scherererm, Albertem Costou a Kubou Smiechowskim. Hodnocení GT vyhrál Chevrolet Corvette Nicka Catsburga, Bena Keatinga a Nicolase Varrona.

Výsledek 24h du Le Mans 2023

1. Ferrari AF Corse – Alessandro Pier Guidi/James Calado/Antonio Giovinazzi – Ferrari 499P

2. Toyota Gazoo Racing – Sebastien Buemi/Brendon Hartley/Ryo Hirakawa – Toyota GR010 Hybrid

3.  Cadillac Racing – Earl Bamber/Alex Lynn/Richard Westbrook – Cadillac V-Series.R

4.  Cadillac Racing – Sebastien Bourdais/Renger van der Zande/Scott Dixon – Cadillac V-Series.R

5.  Ferrari AF Corse – Antonio Fuoco/Miguel Molina/Nicklas Nielsen – Ferrari 499P

6.  Glickenhaus Racing – Romain Dumas/Olivier Pla/Ryan Briscoe – Glickenhaus 007

7. Glickenhaus Racing – Franck Mailleux/Nathanael Berthon/Esteban Gutierrez – Glickenhaus 007

8.  Peugeot TotalEnergies – Paul di Resta/Mikkel Jensen/Jean-Eric Vergne – Peugeot 9X8

9.  Porsche Penske Motorsport – Dane Cameron/Michael Christensen/Frederic Makowiecki – Porsche 963

10. Inter Europol Competition – Jakub Smiechowski/Fabio Scherer/Albert Costa – Oreca-Gibson 07

Text a foto: Roman Klemm

reklama

reklama
reklama
reklama