Člověk si připadal jako za nejlepších časů na „Ringu“ v 70. a 80. letech: Přes víkend se přišlo podívat přes 50.000 lidí, pole F1 čítalo nad dvě desítky vozů a závody byly napínavé. Kdo minulý víkend potřeboval napomádovanou grotesku v Miami, když na Hockenheimringu startovala „opravdová“ F1..?
Podnik v Hockenheimu sice představoval první ostrý víkend F1-Masters roku, což často znamená mrňavé startovní pole, tentokrát ovšem byli všichni hotovi včas: V paddocku stálo připraveno 23 skvostů F1 z „Cosworthové éry“, tedy z „časů opravdové Formule 1“, jak je přesvědčen nejen autor, ale i dobrých 30.000 diváků kolem Hockenheimringu v sobotu a dalších 25.000 v neděli. 3 Lotusy, 3 McLareny, 3 Tyrrelly, 2 Williamsy, 2 Arrowsy, 2 Theodore a po jednom Lecu, Marchi, Shadowu, Fittipaldi, Heskethu, Hillu, Penske a De Tomasu – co chce srdce fandy více?
1. závod: Marco Werner „..a bylo by to relativně jednoduché…“
V páteční kvalifikaci se málo překvapivě prosadila hvězda 24h Le Mans, Marco Werner na jeho JPS-Lotusu 87B. Němec byl o 1,2s rychlejší, než McLaren MP4/1 Brita Jamese Hartleye, za kterým se příští dva vozy vešly do 3 desetinek: Lotus 77 Nicka Padmora a Tyrrell 011 Kena Tyrrella (ne, se zakladatelem značky není příbuzný). Za nimi se kvalifikoval překvapivě James Wrigley (Penske PC3) ještě před Lotusem 92 vynikajícího Michaela Lyonse.
Pro piloty první startovní řady se závod změnil v technické Waterloo: Hartley uklouzl již v prvním kole na vlastní chladící vodě a Werner ztratil ve druhém nejen olej, ale hned i motor pro zbytek víkendu. „Přišlo to náhle a bez varování. Mašina se prostě zadřela. Druhou tu s sebou nemáme a proto nebudu v neděli na startu. A při tom to vypadalo tak slibně…,“ chmuřil se šampion Le Mans, který si v Hockneheimu 2023 moc štěstí neužil. Své šance se za to chopil Nick Padmore. Brit letos vyměnil Lotus 88 za starší Mk77 z roku 1976 po Gunnarovi Nilssonovi – a tato kombinace nebyla v sobotu k poražení. Druhé místo na čas sice držel překvapivě rychlý Ken Tyrrell, jeho Mk 011 ale během závodu před sebe musel pustit Lyonse a Wrigleye. Velkolepý tah kupředu předvedl především Mike Cantillon: protože jeho Tyrrell 010 nezaznamenal žádný tréninkový čas, musel startovat až ze zadu. Dokázal ale dojet šestý!
Výsledek sobotního závodu:
1. Nick Padmore, Lotus 77
2. Michael Lyons, Lotus 92
3. Matthew Wrigley, Penske PC3
4. Ken Tyrrell, Tyrrell 011
5. Mark Hazell, Williams FW07B
6. Mike Cantillon, Tyrrell 010
7. Maximilian Werner, Hesketh 308C
8. Warren Briggs, McLaren M29
9. Simon Fish, Arrows A4
10. James Hagan, Tyrrell 011
2. závod:
Díky obrácenému pořadí sobotního výsledku na startu směl z pole-position Cantillon. Dlouho si počínal senzačně. Po prvním kole vedl Tyrrell v lakování sponzora Ceramiche Imola před Wernerem (Hesketh), Hazellem (Williams) a Tyrrellem (Tyrrell). Rychlý Hartley, jehož McLaren byl znovu připraven a startoval z chvostu pole, se posunul kupředu na 14. pozici. Zatímco Max Werner několik míst ztratil, byl nejrychlejším vozem na špičce Lyonsův JPS-Lotus 92. Ve druhém kole již držel 3. místo a kolem poloviny závodu se dokonce prokousal do vedení. Od té chvíle viděli výborně navštívené ochozy hezký souboj prvních pěti, které ovšem dotahoval favorit Hartley. Vše se těšilo na velké finále, když byl závod předčasně přerušen: srazili se Werner s Hazellem a zatarasili trať…
Výsledek nedělního závodu:
1. Michael Lyons, Lotus 92
2. Mike Cantillon, Tyrrell 010
3. Mark Hazell, Williams FW07B
4. Ken Tyrrell, Tyrrell 011
5. Matthew Wrigley, Penske PC3
6. Nick Padmore, Lotus 77
7. James Hartley, McLaren MP4/1
8. Warren Briggs, McLaren M29
9. Simon Fish, Arrows A4
10. Pierre-Brice Mena, Fittipaldi F8
Masters Historic F1 o body pojede již jen pětkrát:
28. květen – Brands Hatch
18. červen – Zandvoort
27. srpen – Silverstone
1. říjen – Spa-Francorchamps
29. říjen – Algarve
Text a foto: Roman Klemm