Po Lausitzringu, Nurburgringu, Hockenheimringu a Sachsenringu zavítal šampionát ADAC-GT-Masters na rakouskou trať Grand Prix u Spielbergu. Své pověsti, že je snad nejlépe obsazeným mistrovstvím GT udělala tato série i za téměř zimních podmínek. V z politických důvodů hermeticky uzavřeném paddocku se sešlo 30 posádek, mezi nimi tradičně i český tým ISR-Audi z Čestlic.
Škoda, že podnik trpěl koronovým šílenstvím – vždyť se v neděli jednalo o 200. závod šampionátu, který se s úspěchem a ve zdraví drží v mezinárodním kalendáři již od sezony 2007. Živě shlédlo podnik jen připuštěných 5000 diváků, kteří vlastně nesměli opustit své sedačky. A viděli dva úspěchy značky BMW – inu Red Bull Ring „Bavorákům“ již tradičně sedí… Dráha „sedla“ i stáji ISR, která mohla Rakousko opuštět po velmi uspokojivých výkonech.
- závod v sobotu: ISR přišel o špičkový výsledek defektem
Majitel týmu GRT-Lamborghini, pan Gottfried Grasser sídlí se svou stájí v Knittelfeldu, tedy jen „co by kamenem dohodil“ od štýrské dráhy a tak neudíví, že se jeho Hurakány chtěly „doma“ zvláště dobře představit. A povedlo se. Mladý Nizozemec Steijn Schothorst postavil Grasserův italský stroj na sobotní pole-position. Hned za ním ovšem číhaly dva (poněkud obrovitěji působící) vozy BMW M6, kterým tato trať již v minulosti velmi svědčila: Švéd Skoog postavil exemplář týmu Schubert na druhé a jeho krajan Johansson vůz týmu MRS na třetí pozici. Přímo senzačně se session vydařila Filipovi Salaquardovi, který kvalifkoval svou ISR-Audi R8 na výborné 8. startovní místo.
O polední start Schothorst svou výhodnou pozici dlouho neudržel. Ještě v prvním kole závodu se před něj dostal nejen Skoog, ale i Herberth-Porsche 911 Renauera a Johansson ve druhém BMW. Filip Salaquarda předvedl výborný úvod a z prvního kola se vrátil jako vynikající 6.
Na pořadí špičky nic nezměnily ani výměny jezdců. Od Skooga převzal Brit Yelloly a bývalý pilot GP2 pak dojel týmu Schubert pro jasné vítězství před Porschem, který od Renauera převzal Sven Müller. Ze třetího místa se mohli díky spolehlivému výkonu Klingmanna radovat u MRS. Pan Grasser tedy musel spolknout porážku: Jeho vozy dojely „jen“ pro pozice čtyři a sedm…
Co tohle ale už bylo proti kalichu hořkosti, který si musel vychutnat český tým ISR. Salaquarda předal svému co-pilotovi v takticky nejvýhodnější okamžik a znamenalo to, že se Frank Stippler na trať vrátil jako pátý! Bývalý jezdec DTM dokázal kolo za kolem s přehledem kontrolovat nebezpečnou trojici soupeřů za sebou a jel české stáji očividně pro jeden z největších úspěchů v GT-Masters. Z posledního kola se ovšem neměl vrátit – selhalo čerpado paliva!
Výsledek sobotního závodu:
- Skoog/Yelloly, Schubert-BMW M6
- Renauer/Mueller, Herberth-Porsche 911
- Johansson/Klingmann, MRS-BMW M6
- Perera/Costa, GRT-Lamborghini Huracan
- Engelhart/Ammermueller, SSR-Porsche 911
- Ellis/Marciello, HTP-Mercedes GT3
- Salaquarda/Stippler, ISR-Audi R8
- závod v neděli: Jubilejní 200. závod ADAC-GT-Masters
Tým Grasser se pochopitelně ještě dlou nevzdával. Co dokázal Schothorst v sobotu, to zopakoval jeko kolega Zimmermann v neděli – a postavil svůj „Lambo“ znovu na první stratovní pozici. Byly tu ovšem opět oba nebezpečné vozy BMW, které se kvalifikovaly hned za ním: Jens Klingmann zajel druhý čas, Nick Yelloly čtvrtý – mezi ně se vtěsnal jen Toksport-Mercedes Maro Engela. Kvalifikaci českého vozu tentokrát převzal Frank Stippler a zajel „jen“ 16. čas – v týmu ale přesto byli spokojeni: „Vždyť na pole-position ztrácíme jen 0,364s!“
S „italskou“ nádherou bylo – podobně jako v sobotu – již brzy po startu v neděli konec. Byl to totiž Klingman, kdo se usadil na špičce před dalším BMW Yellolyho a Porschem Engelharta. Nezaváhal ani Frank Stippler a za mrazivého slunečna se z prvního kola vrátil na výborném 10. místě.
Výměny pilotů po půlhodince na špičce opět nepřinesly změnu. Oba vozy BMW v tandemu pádily směrem vítězství, přičemž Johansson dokázal udržet Skooga těsně za sebou. Vítěz ze soboty poté beztak obdržel penalizaci a tak se na druhé místo posunuli Stolz/Engel na Mercedesu a Perera/Costa, kteří (po další penelizaci Herberthova Porsche) Grasserovi dojeli alespoň pro třetí místo.
U ISR předvedli znovu taktiku navýbornou a Filip Salquarda mohl nastoupit svůj stint jako 8. Na čas pak dokonce útočil na Land-Audi Němce Haaseho, koncem závodu ale musel polevit a pustit před sebe další z R8, vůz týmu Aust s Maxem Hacklaenderem v kokpitu. Nakonec i je uchvátila árie penalizací a byli hodnoceni jen jako 13, přičemž Filip Salaquarda vyhrál alespoň Pirelli-Trofej pro nejlepšího ne-profesionála v poli. Pro českou stáj to byl přesto velmi smířlivý výsledek v zásadě velmi úspěšného víkendu
Za dva týdny nastoupí GT-Masters na Lausitzringu, aby pak o první listopadový víkend slavila velké finále sezony 2020 ve východoněmeckém Oscherslebenu – snad tam nebude ještě větší zima…
Výsledek nedělního závodu:
- Johansson/Klingmann, MRS-BMW M6
- Stolz/Engel, Toksport-Mercedes GT3
- Perera/Costa, GRT-Lamborghini Huracan
- Engelhart/Ammermueller, SSR-Porsche 911
- Skoog/Yelloly, Schubert-BMW M6
- Hofer/Haase, Land Audi R8
13. Salaquarda/Stippler, ISR-Audi R8
Text a foto: Roman Klemm