Pokud může nějaký světový šampionát podat svědectví o tom, kam může vést bezhlavá přetechnizovanost, pak je to mistrovství světa vytrvalostních závodů WEC. Po odchodu Nissanu, Porsche a Audi, tam jezdí dva vozy Toyota-Hybrid de facto jen sami proti sobě.
Jednou za rok se ale taková 6hodinovka dá vydržet a kdo nehodlal podstoupit útrapy cesty ke klasické 24hodinovce v Le Mans, ten měl v minulosti možnost v Evropě spatřit prototypy WEC a jejich opravdu pestré jezdecké pole jen začátkem května ve Spa. Minulý ročník zde skutečně vešel do dějin. Ne, ne kvůli vítězství favorizovaného Ferdinanda Alonsa na jedné z továrních Toyot, ale pro skutečně aprílové počasí. Fázemi se opravdu jelo za sněhové chumelenice, což nejeden z jezdců a fandů ještě nikdy nezažil a asi už ani nezažije.
FIA současně bojuje s nedostatkem účastníků ve WEC a šampionátu „nasadila před rokem korunu“ zcela nepřehledným pojetím kalendáře podniků. Současná krize v těchto ohledech provede v negativním smyslu také své – je tedy otázkou, zda se s tímto mistrovstvím příští rok vůbec ještě setkáme. Ohrožen je nejen belgický podnik…
Text a foto: Roman Klemm